Historia:
Prototypen till den första saab 92:an var saab 92001 mer känd som "ur-saaben" den vissades för bolagsledningen i Linköping den 4 juni 1946 och serieproduktion startade den 12 december 1949. Utseendet hade då ändrats en del och den så kallade "ur-Saaben" finns idag att beskåda på Saabs bilmuseum i Trollhättan.
Efter visningen för bolagsledningen beslutade man att ytterligare tre provbilar skulle byggas i det serieutförande man nu beslutat sig för och som innehöll ett antal förändringar jämfört med den första prototypen. Provbil nummer två blev färdig i maj 1947 och nummer tre en månad senare. (Man tog enbart fram plåtdetaljer till den tredje provbilen.)
Den 10 juni 1947, ca 1 år inom dom premiärvisades den nya bilen för en samling inbjudna journalister i personalmatsalen på Saabs kontor Linköping. Bilen som visades upp för pressen var prototyp nummer två (92002).
Saab 92 var den första personbilen av saab, som tillkom ur behovet att behålla de kompetenta konstruktörerna från flygtillverkningen i väntan på nästa uppdrag. Det var en enkel men innovativ konstruktion, inspirerad av dåtidens tankar kring folkbilar kombinerad med erfarenheterna från flygindustrin. En förklaring till att bilen konstruerades så snålt var att man skulle konkurrera på hemmamarknaden mot den planerade Volvo PV 444 och att rykten hade börjat gå om att den nya Volvon skulle säljas till ett mycket lågt pris. Det visade sig senare att ryktena inte stämde, utan Volvon blev mycket dyrare.
Saab 92 hade flera moderna lösningar, som till exempel framhjulsdrift, tvärställd motor, torsionsfjädring, kuggstångsstyrning och självbärande kaross med mycket god aerodynamik, samtidigt som den inte hade någon bagagelucka - av kostnadsskäl samt för att styva upp bakvagnen. Bagaget kom man åt inifrån via baksätet. Kylsystemet saknade vattenpump utan var självcirkulerande (en smart konstruktion, tyckte alla utom de som fick stanna med kokande motor).
Bagagelucka tillkom senare i Saab 92B liksom en rad andra förbättringar av bilen. Till en början fanns bilen enbart i färgen buteljgrön, eftersom Saab hade enorma mängder kvar av den färgen från flygplanstillverkningen under Andra världskriget. Saab 92 efterträddes av Saab 93 1956.