Teknisk data:

Motor: rak tvåcylindrig tvåtaktsmotor

  • Cylindervolym: 764 cm3
  • Borr x slag: 80x76 mm
  • Effekt: 25 hk vid 3 800 r/m (1950-53), 28 hk vid 4 000 r/m (1954-56)
  • Kraftöverföring:

  • Tvärställd motor fram, framhjulsdrift
  • 3-växlad manuell växellåda, med osynkroniserad 1:a, frihjul, rattspak.
  • Mått och vikt:

  • Längd: 395 cm
  • Bredd: 162 cm
  • Höjd: 145 cm
  • Hjulbas: 247 cm
  • tjänstevikt: 880 kg
  • Varianter:

  • 92A: januari 1950 - november 1952. Vagnen hade sealed beam-strålkastare med separata parkeringsljus; röda droppformade bakljus (Zephyr, Chicago Ill); tvådelade stötfångare; batteriet placerat under bagagerumsgolvet; bensintanken placerad längst bak med påfyllningslocket mitt på bakstammen; instrumentbrädan lackerad i grått. Avsaknad av bagagerumslucka gör att bagagerummet endast nås genom att fälla baksätet och stuva in genom ett rektangulärt hål. Reservhjul i ett separat fack under bagagerumsgolvet som nås utifrån.
  • 92B: december 1952 - december 1956. Bagagerumslucka; större bakruta; batteriet flyttat till motorrummet; bensintanken placerad mellan bakhjulen; förbättrade stolar; fler karossfärger för kunden att välja mellan. Hösten 1953 införs kromlister på skärmarna; nya fälgar; normala strålkastare med inbyggda parkeringsljus; triangulära dragskydd i dörrutornas bakre hörn; inredningen lackad i karossfärgen; motoreffekten höjs hela tre hästar. Hösten 1954 införs rektangulära bakljus. Hösten 1955 införs 93:ans hela stötfångare.
  • Totalt tillverkades 20 128 Saab 92 av båda varianterna.